tisdag 27 maj 2014

Veganism är INTE en diet!

Diskussionen angående att vara vegan och ha ett ätstört förflutet börjar bli en jäkla vana. En taskig, anklagande vana.
Att vara vegan för mig handlar inte om att man skall skära ner på ett mat-intag i en avsikt att banta. Jag ser det som en livsstil, som min livsstil. Jag skär inte ner på mitt matintag, jag utesluter alla animaliska produkter och det finns ett skäl till varför jag gör det och skälet är inte för att banta. Jag har valt att bli vegan eftersom jag mår inte bra av att få i mig några animaliska produkter alls, av etiska skäl. Djuren är mina bästa vänner, de har aldrig någonsin skadat mig med avsikt (vilket människor har gjort). Så varför ifrågasätta mig på detta vis? Jag blir så trött på att många associerar detta till en diet, jag blir väldigt ledsen över att jag skall behöva förklara detta dag ut och dag in, att detta inte är en diet, utan att det är min livsstil och jag blir så trött på att folk faktiskt tror att jag håller på att banta och insjukna i en ätstörning igen.

Relationen människor har idag till djur är knappast humant, sättet djuren blir plågade på är hjärtskärande för mig att behöva läsa och se om på nyheterna. Det gör ont i mig att se hur de blir behandlade och det gör att min tillit till omvärlden totalt har försvunnit. Jag litar idag inte ens på den ekologiska etiketten inom tex mejeriprodukter och ägg. Jag vill att djuren skall må bra, och jag vill inte dricka eller äta något som inte tillhör mig och jag vill inte dricka eller äta något från ett djur som kan ha blivit plågat för att tvunget producera produkter som tillfredsställer människans behov av smak. Jag behöver varken ägg eller mjölk, det finns ersättningar som inte är animaliska för det! Punkt slut.

Jag utesluter ju inte enbart det jag stoppar i mig, utan jag tänker även på sminket jag använder, skönhetsprodukterna, etc. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar